محیط‌های مختلف منزل ما بر خلاف اصطلاح معروف، تنها یک چهار دیواری صرف نیستند، به طور حتمی حداقل بخشی از یکی از دیوارها دارای یک پنجره است که با توجه به نمای بیرون از آن دارای نقش بسیار موثر و مهمی در فضای داخل خانه است. علاوه بر این موضوع انتخاب نمودن پرده مناسب بزای این پنجره با توجه به چیدمان و دکوراسیون منزل در فضای خانه نیز بسیار موثر خواهد بود. به صورت کلی یکی از آسان‌ترین و عملی‌ترین روش‌های ایجاد تغییرات دکوراسیونی در فضای منزل تعویض پرده است. انتخاب کردن نوع و مدل پرده با داشتن هر هدفی کاملا بستگی به اجزای چیدمان و دکوراسیون خانه و همچنین خصوصیات محیط و لوازم به کار رفته در دکوراسیون دارد.
شما نمی‌توانید فقط به علت ایجاد مانعی در برابر نور و گرما، پرده‌ای را انتخاب و نصب کنید که هماهنگی و نظم چیدمان حاکم در فضای خانه را بر هم زند. شما موظف هستید تا با در نظر گرفتن همه موارد مناسب‌ترین و بهترین پرده را برای منزل خود انتخاب و تهیه کنید.

انتخاب کردن پرده مناسب با سالن پذیرایی

ما هم با ارائه نمودن مدل و طرح‌های گوناگون به شما عزیزان، شما را یاری خواهیم داد. در این زمینه رایج‌ترین انواع پرده‌ها برای فضای سالن پذیرایی شامل موارد زیر می‌شوند:
در صورتی که پنجره سالن پذیرایی خانه شما قدی نیست و به شکل نیمه است دلیل بر این نخواهد شد که شما حتما مجبور باشید پرده‌ای به همان اندازه و ارتفاع نصب کنید. شما حتی می‌توانید برای این نوع از پنجره هم پرده قدی خریداری کرده و نصب کنید. لازم به ذکر است که شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که پرده قدی نه تنها ارتفاع سقف و حتی دیوار را بلندتر جلوه خواهد داد، بلکه فضا را نیز رسمی‌تر و به عبارتی تجملاتی خواهد کرد. شما حتی این توانایی را دارید که با وجود پنجره نیمه، قد پرده سالن پذیرایی خود را از حد معمول به مقدار یک متر بلندتر بگیرید و حتی در موارد خاصی مقدار کمی از پرده را بر روی زمین پهن کنید. به این صورت ابهت پرده چندین برابر خواهد شد و فضا را به حالت کلاسیک جلوه خواهد داد.

 

پرده پذیرایی شیک

 

پرده ضخیم روکار برای فضای سالن پذیرایی

این تایپ از پرده از پارچه و جنس گران قیمت و با دوام و ماندگاری بالایی انتخاب می‌شود و پارچه به کار رفته در این نوع از پرده به طور معمول از پارچه به کار رفته در رومبلی و یا مقدار کمی نازک‌تر، ساتن، مخمل و به صورت کلی پارچه‌های آهاردار و محکم هستند. این نوع از پرده‌ها به به صورت دو تکه (در صورت استفاده برای پنجره عریض) و بر روی پرده نازک( توری و یا حریر) به همراه یک عدد والان برای بخش بالای پنجره، ترکیبی بسیار زیبا و شکیل را تشکیل داده است اما بدون وجود پرده نازک در بخش زیرین و یا حتی والان نیز مورد استفاده افراد قرار می‌گیرند. تنها کافی است پنجره مورد نظر خانه شما رو به محیطی باز شود که دارای چشم انداز و ویوی بسیار خوبی در هنگام شب و روز باشد. در این صورت حتی وجود پارچه نازک و ظریف همچون حریر نیز مانعی برای لذت بردن از این نعمت بزرگ خواهد بود. از آنجا که بر خلاف پرده‌ پذیرایی آستری این پرده‌ها را به طور معمول رنگی و یا حتی طرح‌دار انتخاب و تهیه می‌کنند، توانایی حفظ همخوانی رنگ و طرح با نوع دکوراسیون فضای سالن پذیرایی امری ضروری است. چرا که با کشیده شدن آنها به هنگام نیمروز بر روی پنجره به احتمال بالا سطح وسیعی از یک دیوار سالن پذیرایی به این پرده طرح‌دار و رنگی اختصاص خواهد یافت که در نتیجه ویژگی‌های آن بر چیدمان و دکوراسیون فضای سالن پذیرایی تاثیر به سزایی خواهد داشت که این موضوع در رابطه با دیگر طرح‌ها و مدل‌های پرده که در ذیل معرفی خواهند شد نیز صدق خواهد کرد.

پرده آستری برای فضای سالن پذیرایی

پرده آستری پرده بسیار ضخیمی از جنس کتان و یا از جنس پارچه‌ای با مقدار درصدی از نایلون، دارای قیمتی ارزان و مناسب و کاملا قابل شستشو است. این نوع از پرده را به طور معمول در زیر پرده‌های ظریف، نازک و گران قیمت نصب می‌کنند. پرده انتخاب شده بر روی پرده آستری به طور معمول از جنس پارچه توری و یا حریر است. به همین سبب جهت جلوگیری نمودن از تاثیر گذاری شکل ظاهری پرده آستری بر پرده تور و یا حریر آن را بدون طرح و ساده و به رنگ روشن همچون سفید، شیری و یا نباتی انتخاب می‌نمایند. معروف‌ترین نحوه نصب نمودن پرده آستری به این شکل است که چوب پرده‌ای ساده و معمولی و به صورت جداگانه در نزدیک‌ترین فاصله با پنجره، به سقف و یا دیوار نصب کرده و پرده را به آن نصب خواهند کرد. از آنجا که پرده ضخیم از جمله پرده‌های آستری و مواردی که بعد از این به آنها اشاره خواهیم کرد. درصد بسیار زیادی از نور مفید آفتاب را در ساعات دیگری از روز (قبل از ظهر) نیز تلف خواهند کرد، متحرک بودن آنها امری بسیار ضروری است. چرا که یا می‌توان آنها را به شکل دستی در طول ریل خود به حرکت در آورد و یا می‌توان با نصب نمودن وسیله‌ای منحصر به فرد و ویژه، معروف به اتوماتیک در کنار پنجره این کار را با کشیدن تنها یکی از طناب‌های عمودی آن انجام داد. به این صورت پرده منزل شما به آسانی کنار خواهد رفت و روشنایی و نور آفتاب به داخل خانه وارد خواهد شد. این سازه برای پنجره‌هایی که به علت عریض بودن برای پوشاندن انها از پرده دو تکه استفاده می‌کنند هم دارای کارایی بسیار زیادی است که با کمک آن، هر یک تکه به سمت طرفین پنجره مورد نظر کشیده می‌شود. در این صورت نیز مجبور نخواهید بود تا برای کنار زدن پرده آستری و یا کشیدن مجدد آن حداقل روزی دوبار نظم موجود در پرده توری و یا حریر روی آن را بر هم بزنید و به آن مجدد نظم دهید.

پرده و یا سایبان شید برای سالن پذیرایی

این نوع از پرده یعنی پرده شید به طور کلی به سه دسته تقسیم می‌شود که شامل سایبان مدل ابری، سایبان مدل رومی و سایبان رولی می‌شود. شما می‌توانید با توجه به دکوراسیون و نیاز خود هر مدل را تهیه کنید.